Möt Meggi Sandells formstarka minimalism i konsthallen

Meggi Sandell med lila hår och svart tröja framför en grafik ur serien Allt det viktiga.

Meggi Sandell framför sitt verk Allt det viktiga lV. Foto: Kristina Andersson

Nu öppnar Meggi Sandells utställning Förskjutningar i Konsthallen. Du får se svartvit grafik och textilkonst som tar helt nya vägar.

- Man kan beskriva min konst som minimalistisk. Jag försöker reducera allting till så få element som möjligt, säger hon.

Välkommen till invigningen av Meggi Sandells utställning Förskjutningar lördagen den 19 oktober kl 13.00 i Konsthallen/ Kulturhuset i Kungsängen.

På utställningen visas cirka femton verk - många från hennes nya grafikserie Allt det viktiga. Meggi Sandell är utbildad textilkonstnär men arbetar idag lika mycket med grafik som textil.

Ett verk i hänger från taket - en svartmålad gren i tre delar.

-Jag har precis upptäckt trä. Det är ett superintressant material som förändras när man arbetar med det, säger Meggi.

-Jag ville gestalta ett tuschstreck tredimensionellt. Så jag gick ut i skogen och letade efter ett ungt och smalt träd. Jag jobbade mig igenom ett antal olika träd: Lönn, ask, sälg och björk.

- När sälgen lämnats kvar i ateljén över natten var den röd på morgonen. Och när barken hade skalats av så upptäckte jag en massa förgreningar och strukturen var inte så där slät som jag hade tänkt utan mer fransig. Jag tilltalades av det – det fanns något textilt över det.

Till slut föll valet på en björk som kommer att hänga från taket i Konsthallen.

- När du ser verket framifrån så ser du en cirkelrörelse som kan tolkas som en symbol för livet. Om du istället står på sidan, och ser de tre strecken, så bildas morsetecknet för bokstaven”o”.

Är det okej att kalla dig för textilkonstnär? På utställningen visas ju mest grafik?

-Ja, jag tycker det. Jag är utbildad textilkonstnär och har arbetat mycket med det.

Hon tycker att det finns en onödig motsättning mellan olika material, som i skolan där man skiljer på träslöjd och textilslöjd. Den uppdelningen finns även på förberedande konstskolor.

-När jag gick på Eskilstuna folkhögskola behövde jag välja mellan grafik och textil. Idag arbetar jag med båda.

Meggi pratar om att det finns en perfektionism inom textilkonst som nog kan skrämma bort dem som inte är vana utövare. Alla stygn måste vara rätt, tyget ska inte vara bubbligt, maskorna ska vara jämna.

Det finns ett textilt verk på det temat på utställningen. Det heter Tills allt försvinner och är en stickning, där besökarna får repa upp maskorna. Från början var den ungefär 1,80 meter lång. Nu har den krympt till hälften, efter att ha varit med på några utställningar.

Hon fick idén när hon analyserade olika stickprover under en stickkurs på Textilhögskolan i Borås.

-Vi pillade på maskorna för att undersöka bindningarna i olika stickningar. I praktiken drog vi ju sönder dem. Det ingav en känsla av sårbarhet och för mig blev det en metafor för livet och förgängligheten.

Det var 15 år sedan hon tog sin master i textilkonst på HDK, Högskolan för design och konsthantverk, Göteborg. Innan dess hade hon gått flera förberedande konstutbildningar och textilkurser.

Varför textilkonst?

- Min mormor var faktiskt utbildad textilkonstnär på dåvarande Konstfack på 1930-talet så det finns en textiltradition. Det präglade väl mig på något sätt. Jag har fortfarande kvar hennes vävstol.

Var kommer idéerna ifrån?

-- Jag har oftast ingen färdig idé utan jag plockar fram massor av papper, tusch, penslar… sedan sprutar jag ur mig skisser. Ibland ser jag former som återkommer och då följer jag det spåret. Det är luststyrt och jag låter materialet visa vägen.

Meggi Sandell har ingen favoritkonstnär utan gillar olika enskilda verk, ofta där konstnären har renodlat och dragit saker till sin spets. Hon blir också inspirerad av musik, litteratur och film.

-Det finns en superinspirerande författare, Marguerite Duras. Hon skriver med en hypnotisk repetitiv rytm som skapar en suggestiv stämning.

Marguerite Duras är känd för sina romaner som utspelar sig i Indokina och har bland annat skrivit romanen Älskaren (1984).

Ställde ut i Kina

Meggi Sandell har deltagit i många utställningar både internationellt och i Sverige. 2006 ställde hon ut i Kulturhuset i Kunming, Kina, när hon var där på ett arbetsstipendium. Hon blev väl mottagen av kinesiska konstnärskollegor och blev ofta inbjuden till deras ateljéer. Samtidigt var stämningen speciell när Meggi själv inte kunde kinesiska och många av dem hon besökte inte kunde speciellt mycket engelska.

-Jag besökte bland annat en skulptör som hade en skulpturfabrik med anställda som massproducerade glasfiberskulpturer. Skulpturerna var surrealistiska, exempelvis bilar som var korsade med guldfiskar. Här i Sverige använder vi inte flytande glasfiber för det är giftigt.

Vad vill du att besökarna ska tänka efter att ha sett din utställning?

-Jag tänker inte så mycket på vilket intryck som skapas utan fokuserar på vilket uttryck jag vill använda. Men jag tror att man tycker om utställningen om man är lite öppen för det abstrakta och renodlade uttrycket.

-En utställningsbesökare sa att det finns något zenbuddhistiskt över min konst. Det kanske är det repetitiva och en oerhörd enkelhet som skapar den associationen.

Utställningen pågår 19 oktober-23 november.

Se mer av Meggi Sandells konst.

MiSSA INTE VERNISSAGEN

Lördag den 19 oktober kl 13.00-15.00 är det vernissage för Meggi Sandells utställning Förskjutningar i Konsthallen, Kulturhuset, Kungsängen.

Kl 13.00 Kulturnämndens vice ordförande Paul Gustafsson (M) inviger utställningen

Kl 14.00 Meggi Sandell berättar om sin konst

Allt om Meggi Sandells vernissage.

liten konstordlista

Minimalism: Konstnärlig riktning som strävar efter att med så få element som möjligt uppnå största effekt. Tonvikten ligger ofta på material och proportioner. Delvis inspirerad av zenbuddism och japansk kultur.

Grafik: En samlingsbeteckning för ett antal tryckmetoder och den konst som framställs med dessa.

Grafisk: Kontrastrik, svartvit. Ordet syftar även på tryckmetoder och utformning av trycksaker.