Välkommen
till Kultur Upplands-Bro
Kultur

Kuluttajaneuvonta

Kuluttajaneuvonta

 

Kuluttajaneuvonta antaa tietoa kuluttajan oikeuksista ja velvollisuuksista.

Kuluttajalla on suojanaan useita lakeja. Kaksi tärkeintä ovat:

  • kuluttajaostoslaki
  • kuluttajapalvelulaki

Kuluttajaneuvonta antaa neuvoja ja opastusta, jos haluat reklamoida ostamastasi tavarasta tai palvelusta. Opastamme tarvittaessa myös ennen ostoksen tekemistä: mitä kannattaa ajatella, jos ostat esimerkiksi uuden auton tai teet sopimuksen kylpyhuoneen kunnostamisesta.

Voit saada neuvoja myös raha-asioiden hoitamisessa. Haluat ehkä tietää, paljonko perheen työssä käyvien nuorten on kohtuullista maksaa kotiin. Voit tarvita neuvoja myös kotitalousbudjetin tekemisessä.

Autamme myös velkasaneerauksen hakemisessa.

Hyvä tietää:

 

Kuitti

Säästä aina kassakuitit sen varalta, että haluaisitkin vaihtaa tuotteen tai valittaa siitä. Reklamaatioaika on kolme vuotta.

Reklamaatio

Virheettömän tavaran palauttamiseen ei ole laillista oikeutta. Kysy, sovelletaanko ostokseen avokauppaa ja kuinka kauan. Tarkista, että siitä tulee merkintä kuittiin.

Avokauppa

Jos olet epävarma ostoksestasi, sovi myyjän kanssa avokaupasta. Tarkista, että saat siitä merkinnän kuittiin.

Vaihto-oikeus

Kysy liikkeessä, voiko tavaran vaihtaa. Ellei tavarassa ole virhettä, laillista oikeutta sen vaihtamiseen tai palauttamiseen ei ole.

Palautusoikeus

Etä- ja kotimyyntilain mukaan laillinen palautusoikeus koskee seuraavia ostotapoja:

  • Internet
  • puhelinmyynti
  • postitilaus
  • TV Shop

Laki koskee myös kotimyyntiä, jolloin myyjä tulee myymään tavaroita kotiisi.

Palautusoikeus on voimassa 14 päivää palvelun ostamisesta tai tavaran kotiin saamisesta.

Lahjakortti

Muista käyttää lahjakortti ajoissa. Lahjakorttiin on usein merkitty viimeinen käyttöpäivä. Lahjakortti voi menettää arvonsa myös, jos liike vaihtaa omistajaa tai menee konkurssiin.

Yhteistietoja:

Tiistaisin kl 9.00-12.00

Puh 08-5816 9000

Mail: konsumantvagledning@upplands-bro.se

 --------------------------------------------------------------------------------------------

 

Konsumentvägledning

Vi ger dig information om dina rättigheter och skyldigheter som konsument.

Det finns flera lagar som skyddar konsumenter. De två viktigaste är:

  • konsumentköplagen
  • konsumenttjänstlagen

Hos konsumentvägledningen kan du få råd och vägledning om du ska klaga på något som du har köpt, det gäller köp av både varor och tjänster. Vi kan också ge dig information inför ett köp, vad som är bra att tänka på när du till exempel ska köpa en ny bil eller skriva ett avtal med en hantverkare som ska renovera ditt badrum.

Du kan också få ekonomisk vägledning. Du behöver kanske ta reda på hur mycket det är rimligt att familjens ungdomar betalar hemma när de börjar jobba eller hur du gör en hushållsbudget.

Hos oss kan du också få hjälp att ansöka om skuldsanering.

Bra att veta:

Kvitto

Spara dina kassakvitton om du behöver byta eller reklamera något du har köpt. Reklamationstiden är tre år.

Reklamation

Du har ingen laglig rätt att få lämna tillbaka en felfri vara. Hör efter om öppet köp gäller och i så fall hur länge. Se till att det antecknas på kvittot.

Öppet köp

Begär att få varan på öppet köp om du är osäker på ditt köp. Se till att det antecknas på kvittot.

Bytesrätt

Fråga i affären om du får byta varan. Du har ingen laglig rätt att byta eller lämna tillbaka en vara sm du har köpt om det inte är något fel på den.

Ångerrätt

Lagstadgad ångerrätt enligt distans- och hemförsäljningslagen gäller när du köper varor via

  • Internet
  • telefonförsäljning
  • postorder
  • TV-shop

Lagen gäller också när någon försäljare ringer på din dörr och säljer varor till dig i hemmet.

Ångerrätten gäller i 14 dagar från det att du tackade ja till en tjänst eller fick hem en vara.

Presentkort

Vänta inte för länge med att använda ditt presentkort. Det har ofta en tidsbegränsning. Det kan även bli värdelöst, till exempel om affären byter ägare eller går i konkurs.

Vår konsumentvägledningen når ni:

Tisdagar 9.00-12.00

Telefonnummer 08-5816 9000

Mail: konsumantvagledning@upplands-bro.se

Kontakt

Sidansvarig

Senast uppdaterad:

2016-04-11
Biljettskrivare

Biljett­­information

Flera av våra evenemang har fri entré, vissa behöver du anmäla dig till medan andra har drop-in. Till våra gästspel och filmvisningar behöver du köpa biljett.

Mer biljettinformation


Foto på Kulturhuset

Öppettider och
Hitta hit

Hitta till Kulturhuset i Kungsängen och Brohuset i Bro Centrum och läs om tillgängligheten.

Våra öppettider och information

Novelltävling

Delta i vårens stora novelltävling!

Upplands-Bro bibliotek utlyser en novelltävling för dig som är
mellan 9 och 19 år.

Läs mer om tävlingen